Äntligen här!! :)

På dagen den 3:e började jag få lite mer onda sammandragningar och på eftemiddagen börade värkarna.. Jag vågade såklart inte hoppas.. Då jag haft lite känningar ett tag och de inte hänt ngt av de..
Men nu så va de på riktigt :)
Fram på kvällen brjade de göra riktigt ont (tyckte jag då,hehe), så vid 20 tiden ringde jag förlossnigen och pratade med dom.. I och med jag hade gått 8 dagar över tiden med, bättre å ringa en gång för mkt än e gång för lite ju ;)
Jag va välkommen om jag kände jag behövde in då jag inte orkade mer och ville bli undersökt.. Som dom säkerligen säger till alla ;)
Hade då värkar med allt mellan 2-8 minuter mellan och som varade i 1½ min - 3 min..
Vi åkte inte direkt, vi (läs: per) skulle äta och duscha och jag kände väl som så att jag ville inte åka in för att sen bli hemskickad igen. Nu ville jag ju ha bebis!!

Jag hann till och med att dammsuga!! Men fick ju dock pausa fyra gånger då jag fick värkar mellan ;) Men så skönt de a när vi kom hem sen och de va ny städat på golven :)

Vi kom fram till förlossningen vid 23.30.. Där lyssnade BM på bebis hjärtljud, som va lite höga.. Men annars verkade allt bra med bebis.. Jag blev undersökt och de visade sig att jag va öppen 3 cm.. Fick ställa mig i duschen med nå vibrerande massage munstycke.. Hjälpte en del men dock inte fullt ut..

Vid 01.30 va ja färdig duschad och ombytt så då fick vi ett förlossningsrum.. Där fann jag en ny vän!! Lustgasen :)
När klockan va 03 blev jag undersökt igen, bara öppnat mig 1cm till, till 4cm.. BM tyckte de va lite sakta så hon tänkte ta vattnet för att skynda på de lite.. Även för att få bättre koll på bebis, då hjärtljuden inte registrerdes hela tiden..
Så 03.15 togs vattnet och elektroden sattes..

Efter de kom värkarna mer regelbundet och tätare.. Och gjorde ONDARE.. När jag blev undesökt igen kl. 05.00 så va jag öppen 6cm.. Då pratades de om ryggbedövniong och att narkosläkaren skullekomma till en tjej i rummet sidan om men han va upptagen och kunde inte komma ner förren tiigast 45 min senare.. Men de va för lång tid konstaterades de..
Så jag blev erbjuden "västerviks metoden" då dom hade en bra läkare på plats på förlossningen redan.. Så de tackade jag för :)
Ville ju egentligen inte ha ryggbedövningen så :P Och om inte "västerviks metoden" skulle fungera kunde jag ju få den sen när narkosläkaren kommit..

Sen vet jag inte riktigt klockslag längre ;) Men tror att de va runt 06-06.30 som jag blev udersökt näta gång.. Och då a jag fullt öppen, hade bara en liten kant kvar (eller hur man säger, hehe).. Så inte krysta ännu, fast jag käde att de tryckte på en del.. Men de va bara att bita ihop och försöka att inte göra de.. Hur lätt de nu e, när de e kroppen som krystar och inte jag!! Hehe..
Runt 06.45 tvingade jag per att ringa på personalen igen.. (dom hann knappt ut ur rummet innan han fick ringa igen :P Haha..) Så han tycte nog de va lite pinsamt ;)
Men sen upptäckte dom ju att huvudet va påväg.. Och de sa jag ju!! Bara de att huvudet hann åka tillbaka innan dom hann se de innan och så tyckte dom ju fortfarande att där va en kant kvar.. Men den va ju borta ;) Och krystvärkarna hade ju kommit..

Vår lilla tjej, TOVE, är född klockan 07.02 den 4/7-10.. Hon vägde 3415 gram, 48 cm lång och huvudomfånget var 34 cm :)

Efteråt fick jag veta att när per vart ute å rökt dåfram på morgonen så hade han pratat med vår BM och ho tyckte då att de kunde dröja fram till fm innan bebis skulle komma.. Då de brukar ta tid.. BRUKAR!! e va väl därföringen trodde mig då jag sa at huvudet snart a ute osv.. Dom tycktede gick väldigt snabbt efter jag fått bedövningen.. Då jag slappnade av mer.. Så den fugerade super!! Efter bara ett par värkar va den bra :) Ochden varade i lite mer än en timme, 1½ typ.. Men sen kom ju krystvärkarna med så inte konstigt de gjorde ont och jag inte kunde stå emot längre ;)

Vi fick vänta 9 dagar längre, hon föddes på BF+9.. Men de va värt varenda smärta!! Den känslan man får uppleva när bebisen kommit ut och den kommer up på bröstetär obeskrvlig.. De går inte att förkara!! Och de kan nog per med intyga.. Allt släpper och man överöses med en massa känslor man nte känt förut..
Så visst få man mersmak, men nu ska vi bara njuta av vår lilla familj och ha de bra :)

Tove är en riktg goding, i stort behov av närhe och mina bröst.. Hade hon fått bestämma hade hon legat med min bröstvårta i munnen hela tiden ;) Mamma och pappas älskling :) Jag har ju till och med fått ett rejält sugmärke på bröstet då hon tog sidan om igår natt :O Opps! Hehe

Då hon tog bröstet och läkarundersökningen inte visade några fel på henne bestämde vi att vi skulle åka hem.. Läkaren kom och tittade på henne lite över klockan 14 samma dag hon är född.. Sen va debara att vänta på BM som skulle informera och prata med oss innan vi fick åka hem.. Vi v hemma vid 15.30 tror jag :) Skönt de!!
Lugnast att vara hemma liksom..

Ska till BB på fredag för PKU-test eller vad de nu hette och hörsel test och lite sånt..

Vi badade henne för första gången igår kväll, de va inte jätte poppis.. Men gick rättbra ändå tyckte jag :) Sen att hon först visade sin uppskattning genom att kissa på sin mamma och sen när vi va färdig badade och hade virat in henne i handduken så bajsade hon både i handduen, på sin mamma och på skötbordet :O Inte alltid man skrattar när man både blir kissad och bajsad på ;) Haha

Här kommer ett par bilder på vå håriga tjej :)



Idag kommer Toves farmor och farbröder på besök :)


Kommentarer
Postat av: Kittie

Grattis. Brukar läsa din blogg.

2010-07-06 @ 12:06:21
Postat av: Dessie

Men kolla! Där va ju ett par ögon med :)) Så underbart söt hon är! <3

2010-07-06 @ 12:16:48
Postat av: n21

jättesöt liten flicka!!

2010-07-06 @ 14:31:24
Postat av: Lizette

Så skönt att hon ville titta ut av sig själv iaf. Grattis ännu en gång till er lilla flicka.

2010-07-06 @ 14:32:53
URL: http://lizettesliv.blogg.se/
Postat av: Elli

Grattis änn en gång =)

Skönt att det gick så bra.. Hon e ju så söt.. Det bästa som finns är att föda barn fast det gör ont.. Min bästa upplevelse hitills.. Sköt nu om er.. Många kramar från mej och flisan..

2010-07-06 @ 16:04:39
URL: http://www.nachea.blogspot.com
Postat av: nathalie

grattis till eran lilla flicka så fin hon är

2010-07-06 @ 19:56:07
URL: http://nelliesluna.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej! Hamnade på din sida genom "Alicia & dessies" sida. Ville bara säga grattis till er även om ja inte känner er.

2010-07-06 @ 20:19:26
Postat av: Vicki

Grattis och lycka till med er lilla familj :)

2010-07-07 @ 18:18:31
Postat av: Fiia

Stort Grattis till er! :) vilken söt liten tjej ni har fått. Hoppas att allt funkar bra? visst är det värt all väntan ? Kramar

2010-07-07 @ 23:56:35
URL: http://fiiasplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0