Vecka 40 = 39 fulla veckor & 0 dagar..

Vecka 40
Du: Grattis – nu är du nästan framme. Livmodern, och därmed magen, har säkert sjunkt och de flesta bebisar är vid det här laget fixerade. Livmoderhalsen mognar och utplånas. Kanske känner du av förvärkarna oftare, kanske inte. Det finns kvinnor som aldrig känner av förvärkarna. Rörelserna minskar pga platsbrist, men du ska fortfarande känna av din bebis. Ring till förlossningen om du undrar över något. Många kvinnor har nu tröttnat innerligt på att vara gravida och vill ha tillbaka sina kroppar. Andra är rädda för att byta den trygga invanda graviditeten mot det okända föräldraskapet. Känslorna kan vara ett virrvarr just nu och det kan kännas både jobbigt och underbart på samma gång. Istället för att sitta hemma och vänta (för väntan kan bli lång) så passa på att göra saker som ni inte kommer kunna göra på ett tag sedan. Läs en bra bok, kolla på videofilmer, pyssla lite, gå på bio eller ut på restaurang om ni orkar.
Bebisen: Bebisen väntar nu bara på att förlossningen ska sätta igång. Barnets bröstkorg blir nu mer framträdande, det samlar på sig mer fett och extremiteterna blir starka. Barnet väger nu mellan 3,3 och 3,7 kg och är ungefär 49-54 cm långt. Snart är det dags.


Idag började halsbrännan anfalla mig tidigare än vanligt.. Brukar ju komma på eftermiddagen/kvällen men den kom för en timme sen, undra hur detta ska sluta!?
Har ju varit helt stilla med förvärkar och sammandragningar de senaste dagarna.. Har inte kännt ett dugg :( Och bara de känns ju skumt liksom, då jag kännt massor i ett par veckor annars.. Men sen bara helt stopp och sovit bra på nätterna...
Men inatt va de svårt igen på natten.. vaknar ju klar vaken och kan inte somna om.. Tar evigheter.. :(
Idag har jag lite molande värk i magen men inte mkt.. Får se hur de utvecklar sig och OM de gör de.. Jag kanske är en elefant-kvinna och därmed kommer gå gravid i 2 år!?  Känns så nu iaf..

Om drömmen jag drömde härom natten stämmer så e de inatt jag föder.. Man kan ju alltid hoppas men just nu känns de väldigt avlägset!!
Men ännu finns de hopp, idag är visserligen den dagen JAG tror är BF dagen men annars e de ju 7 dagar kvar till BF dagen som dom räknade ut vis RUL:et..

Sitter här i min bikiniöverdel och svettas.. Skit varm!! Svullna händer och fötter.. E säkert svalare och skönare väder ute men där e ju alla miljontals flugor.. Jobbigt!! Får se vad jag gör.. Ska iaf till ett par vänner ikväll när hjärtat slutat jobba :) Grilla och ha de trevligt.

Nu ska jag laga lite lunch iaf.. Bacon och stekt nypotatis eller färskpotatis som hjärtat säger att de heter ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0