Vecka 28

Vecka 28
Bebisen: Om ditt barn skulle födas nu har det goda chanser att klara sig utanför livmodern, men med hjälp av bl.a. värme från en kuvös. Barn kan överleva tidigare i graviditeten också men oftast med komplikationer. Kroppen lagrar snabbt underhudsfett och bebisen är inte längre så mager. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Alla sinnen är nu utvecklade och kan reagera på skarpa ljud och ljus utifrån. Håret som växer på huvudet kan nu ha blivit riktigt långt och ögonfransarna finns nu på plats.
Såg i min ena bok om graviditet en statistik från 1991-2000:
Överlevnadschansen för bebisen om den/de föds i,
V.23 är 44%
V.24 är 63%
V.25 är 73%
V.26 är 81%
V.27 är 88%
V.28 är 90%
Och de e ju rätt länge sen, e ju 10 år gammal statistik, borde ju se bättre ut nu med dagens nymoderniteter ;) Men chanserna e ju rätt stora nu ändå att bebis skulle klara sig vid en ev. förtidig förlossning :) Fast den får gerna vänta ett par veckor till tkr jag! ;)
Har inte tagit ngn magbild ännu, ska hoppa in i duschen först tänkte jag :) Så lägger väl in den senare idag eller imon :P Får se..
Ska ju handla sen med.. Hoppas jag får ha min bil i helgen!! Vill INTE köra andras bilar, gör de inte frivilligt iaf.. Vill känna bilen jag kör och de gör jag BARA med min egen!! Ska jobba i helgen med, natten mellan lördag och söndag och tänker INTE köra ngn annans bil så långt!! :( Hoppas du lyssnade på vad jag sa igår om detta.. Näe, inte skriva mer om de..
Tufs gav mig nästan en tung-kyss igår när jag lagt mig :O Knasiga katt!! Först så började de med att hon stryker sig mot min hand och sen huvud, sen slickade på min hand och sen helt plötsligt mellan näsan och munnen och även på näsan ;) Hon typ "suttar", inte nafsar liksom utan hon "suttar".. Haha.. Kändes hel-knas!!
Näe nu ska jag gå upp å duscha sen ska jag ta mig en knäckemacka eller nåt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0